Beretning

Beretning for Højby Foredragsforening sæson 2023-2024

Bestyrelsens arbejde:

I sæsonen 2023-2024 har bestyrelsen afholdt fem bestyrelsesmøder på skift hos de enkelte bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsesmødernes dagsorden indeholder som oftest punkter med økonomi, evaluering af foreningens arrangementer, forslag til kommende foredragsholdere og aftaler med disse samt planlægning af de enkelte foredragsaftener med dertilhørende arbejdsopgaver.
Bestyrelsens medlemmer har forskellige opgaver. Torben skriver mødernes dagsordner, Elin sørger for opdatering af medlemslister og opdatering af foreningens hjemmeside og skærmen i hallen. Marianne styrer som kasserer foreningens økonomi. Astrid er foreningens bindeled til Højby Nyt, Kultunaut og Hjælpsom i Højby. Undertegnede er foreningens sekretær. Vi er fælles om arbejdet med at finde foredragsholdere og afholdelse af de enkelte arrangementer.
Årets arrangementer:
Sæson 2023-2024 har været en vellykket sæson med mange fremmødte medlemmer til de enkelte arrangementer. Der var 60 tilmeldte til sidste generalforsamling med servering af de velkendte boller og lagkager. Efterfølgende underholdt Anders W. Bertelsen med den fynske dialekt. Dette affødte mange kommentarer og spørgsmål fra medlemmerne.
De fleste arrangementer har været afholdt i Sognehuset. Foredraget ”Fra Ishavet til Sortehavet – en rapport fra Ruslands grænseland” blev afholdt i forsamlingshuset, da bestyrelsen vurderede, at dette foredrag ville interessere flere gæster end Sognehuset kunne rumme, hvilket også var tilfældet. Det var dejligt, at bestyrelsen med så kort frist kunne lave en aftale med forsamlingshuset.
Første arrangement er altid i samarbejde med menighedsrådet. D. 06.09. var der foredrag ved gadepræst Peter Thyssen. Efter en kort gudstjeneste fortalte Thyssen om sit arbejde i Odense Arrest og Søbysøgård Fængsel. 62 gæster havde valgt at deltage i dette arrangement.
Næste foredragsaften var d. 12.10. Aftenens foredragsholder var forfatter Hans Dal, der berettede om ”Min far var fremmedarbejder i Hitlers tredje rige”. Dette foredrag belyste dilemmaet for tysklandsarbejderne, der skulle forsørge deres familier, men ikke kunne få arbejde i Danmark og derfor var nødt til at arbejde i Tyskland. Dette dilemma havde store konsekvenser for mange efter krigens afslutning. Arrangementet var velbesøgt og fik rosende ord med på vejen.
Onsdag d. 08.11. havde foreningen besøg af journalist Kurt Leth, der underholdt med foredraget ”Om krøllede typer”. Kurt Leth fortalte om mange af de forskellige mennesker, han havde mødt i sit arbejde som journalist ved TV SYD og Jyllands-Posten. Et foredrag med mange sjove og underholdende anekdoter. Indholdsmæssig et ”let” foredrag i forhold til foredraget om tysklandsarbejderne.
Sæsonens mest velbesøgte foredrag var foredraget med journalisterne og forfatterne Anne Haubek og Thomas Ubbesen. Til dette foredrag var der mødt en del gæster op, som ikke var
medlem af foreningen. Dette viser, at folk orienterer sig på fx Kultunaut. Det blev et meget spændende og lærerigt foredrag om den spændte krigssituation i og omkring Ukraine.
Sæsonens sidste foredrag var også ganske velbesøgt. ”Min farmor og de andre faldne kvinder” var aftenens tema fortalt af journalist og forfatter Henning Frandsen. Udgangspunktet var Frandsens egen farmor og hendes liv med et barn født udenfor ægteskab. Desuden blev historien om kvinders liv og rettigheder eller mangel på samme fortalt med stor viden og engagement. Foredraget høstede mange roser.
Bestyrelsen har vedtaget, at næste års kontingent stiger til 200 kr. Prisen for gæster er stadig 75 kr. og kaffe, te og kage koster 20 kr.
Bestyrelsen vil gerne være så informativ som mulig til gavn for foreningens medlemmer. Vi sørger for, at hjemmesiden bliver opdateret, og at der bliver skrevet i Højby Nyt og Hjælpsom i Højby. Derfor opfordrer vi medlemmerne til at orientere sig via disse kanaler.
Tak til Flemming Lavsen for hjælp med hjemmesiden og skærmen i hallen.
Vores forening har i mange år arrangeret en udflugt til mange spændende steder som afslutning på sæsonen. I år går turen til Galleri Galschiøt. 12 medlemmer har allerede meldt sig til. I bestyrelsen har vi drøftet, om vi fortsat skal arrangere en udflugt. Prisen på buskørsel er blevet meget dyr, antallet af deltagere er dalende, og vi har besøgt de fleste relevante seværdigheder på Fyn og omegn og skal derfor øge radius for at finde nye seværdigheder. Bestyrelsen er derfor kommet til den konklusion, at vi gerne vil erstatte udflugten med et foredrag mere.
Det er ikke et krav men et ønske fra bestyrelsen, at man på forhånd tilmelder sig arrangementerne. Ved de enkelte arrangementer lægger vi en seddel, hvor man har mulighed for at tilmelde sig det næste arrangement. Dette letter bestyrelsens praktiske arbejde i forbindelse med det næste arrangement.
Efter generalforsamlingen vil det være muligt at tegne nyt medlemskab for den kommende sæson 2024-2025.
Som afslutning på denne beretning vil bestyrelsen gerne takke foreningens medlemmer for det store fremmøde og den store hjælp med oprydning efter et arrangement.
Hermed overdrager jeg beretningen til generalforsamlingen.
Højby d. 21,03. 2024